Амазон:
Sentiment Analysis
The Sentiment Analysis API returns the overall sentiment of a text (Positive, Negative, Neutral, or Mixed).
Example: In this example, a customer is posting his feedback on a pair of shoes. The API identifies the sentiment expressed by the customer along with a confidence score.
Sample Text: I ordered a small and expected it to fit just right but it was a little bit more like a medium-large. It was great quality. It's a lighter brown than pictured but fairly close. Would be ten times better if it was lined with cotton or wool on the inside.
Sentiment Score
Mixed 0.89
Positive 0.09
Negative 0.01
Neutral 0.00
https://aws.amazon.com/comprehend/features/Зная как активно Амазон использует ярлыки (labels) можно предположить что Амазон вручную аннотировал специфичные фразы. То есть все сводится к поиску и нахождению:
— текст ИИ-разбирается на кластеры,
— в наборе ярлыков находится наиболее подходящий, также ИИ-разобранный на кластеры,
— и вуаля! появляются эмоции, которые были назначены ранее ярлыкам (аннотациям).